فضای فیزیکی مسجد جامع شش‌ناو تفرش توسعه می‌یابد

پایگاه خبری هدهد تفرش:

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی گفت: توسعه فضای فیزیکی مسجد جامع شش‌ناو تفرش به عنوان یک اثر تاریخی متعلق به دوران سلجوقی از اولویت‌های اداره اوقاف و امور خیریه است.

خبرگزاری فارس: فضای فیزیکی مسجد جامع شش‌ناو تفرش توسعه می‌یابد 

 به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش به نقل از خبرگزاری فارس از اراک حجت‌الاسلام آیت‌الله عباسیان ظهر امروز در جلسه هماهنگی طرح توسعه فضای فیزیکی مسجد جامع شش‌ناو تفرش اظهار داشت: مسجد جامع شش‌ناو شهرستان تفرش به عنوان یک اثر تاریخی متعلق به دوران سلجوقی و از مهمترین آثار تاریخی است که نشان دهنده قدمت شهر تفرش نیز می‌باشد.

وی افزود: تهیه طرح مدون برای ساخت مجموعه تجاری در کنار مسجد تاریخی شش‌ناو و اجرای این طرح از مهمترین برنامه‌های اداره اوقاف و امور خیریه در آینده نزدیک است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی تصریح کرد: طرح پیشنهادی با 860 متر زیربنا و در جنب مسجد جامع شش‌ناو و با برآورد اعتبار اولیه یک میلیارد تومان ساخته می‌شود.

عباسیان ادامه داد: احداث 10 باب مغازه تجاری، سالن فرهنگی و رواق‌هایی با سازه و نمای تاریخی به منظور استفاده کلاس‌های قرآنی از جزئیات طرح پیشنهادی است که توسط مهندسین شهرداری تفرش تهیه و تدوین شده است.

فرماندار شهرستان تفرش نیز در این جلسه گفت: ایجاد مکانی مناسب در فضای موجود جنب مسجد جامع شش‌ناو کمک موثری به جذب بیشتر گردشگران می‌کند.

بهروز اردلان‌راد افزود: با طراحی مناسب و ارائه طرح مدون می‌توانیم شاهد یک معماری زیبا در کنار مسجد جامع شش‌ناو باشیم که این مسجد و فضای اطراف آن می‌تواند نماد مناسبی برای شهر تفرش باشد.

وی مهمترین هدف اجرای این طرح را تقویت ماهیت تاریخی مسجد جامع شش‌ناو عنوان کرد و اظهار داشت: رونق اماکن تاریخی وابسته به تصمیمات درست مسئولین است و این تدابیر موجب رونق و توسعه گردشگری شهرستان تفرش می‌شود.

"مسجد جامع شش‌ناو" ازجاذبه‌های گردشگری تفرش مربوط به‌دوره سلجوقی است که دارای مقصوره، شبستان، ایوان و صحن است که قنات شش‌ناو از مقصوره و درون آن می‌گذرد.

آب این قنات پس‌ از عبور از داخل تکیه و خندق مجاور، در محوطه بیرونی زیر یک درخت چنار کهنسال بیرون زده و از شش ناو یا ناودان فرو می‌ریزد و به درون کوچه و محله‌ها سرازیر می‌شود.

مسجد جامع شش‌ناو در روزگار قاجار محل برگزاری نماز جمعه بوده و همچنین یکی از حوزه‌های مهم تدریس علوم دینی به شمار می‌رفته ‌است.

نام شش‌ناو از شش ناودانی گرفته شده که آب قنات شش‌ ناو را که از داخل این ناودان‌ها عبور می‌کرده به شش قسمت مساوی تقسیم و به محله‌های مختلف تفرش جاری می‌کرده است.

قدمت قنات به قرن سوم هجری قمری یعنی زمان امام حسن عسگری(ع) می‌رسد.

این قنات یکی از جاذبه های گردشگری تفرش محسوب می‌شود که در جوار تکیه و مسجد تاریخی شش‌ناو قرار گرفته است.

حفر و استفاده از قنات برای تامین آب کشاورزی از هنرهای منحصر به فرد ایرانیان از صدها سال گذشته می‌باشد که در جای جای این سرزمین پهناور وجود یک قنات موجب آبادانی و رونق کشاورزی آن منطقه می‌باشد.

تفرش هم از این قاعده مستثنا نبوده و وجود ده‌ها قنات کوچک و بزرگ از صدها سال پیش خود یکی از دلایل سرسبزی و زیبایی این دیار می‌باشد.

مسجد جامع شش‌ناو تفرش که قرن‌ها شاهد جوشش و جریان این قنات زلال بوده است، یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین آثار تاریخی و معماری دوره سلجوقیان در شهرستان تفرش است که در مرداد ماه سال 79 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وجود اماکن تاریخی در هر دیار نشان دهنده قدمت آنجاست و تفرش با وجود اماکن تاریخی و گردشگری بسیاری که دارد نباید از ذهن‌ها محو شود و باید توجه ویژه‌ای به بخش گردشگری آن کرد.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 16:25 | نویسنده : میثم اله وردی |